Sägenresan Sverige – en digital karta

Sägenresan Sverige – En digital karta över märkliga händelser och platser

”Från pysslingarnas päronträd i söder till vittertrappan i norr, den modiga Karin Vildstjärna i väster till den onde Takstainar i öster.”

Strax ska du få vara med om en annorlunda resa. Du har hela femtio stopp att välja bland, utspridda i vårt avlånga land. Det innebär femtio olika märkliga historier, eller sägner som vi kallar dem. Några är rysliga, några är roliga och några är helt oförklarliga.

.

Saga eller Sägen?

Till skillnad från sagan så berättas en sägen för att vi ska tro på den. Ibland är dess syfte att förklara något oförklarligt, som t.ex. ett jättestort stenblock mitt ute på en åker i närheten av en kyrka. Ibland är den ett fantasifullt sätt att förklara varför en plats heter som den gör och ibland har den haft syftet att skrämma barn från det som är farligt, som att t.ex. inte gå nära vatten för då kan näcken ta en. Kartan består av äldre sägner från en tid då trollen bodde i bergen, tomten hjälpte till på gården och skogsrået lockade till sig män i skogen. Vi berättar fortfarande sägner för varandra, om hemskheter, pinsamma händelser och lustigheter.

.

För alla åldrar

Sägenresan är för barn såväl som för vuxna och kan användas i skolan, i hemmet, i bilen, på resan. Den kan användas för att väcka fantasin, för att hitta spännande berättelser i närheten av där du bor eller när du är på resa. Du kan både lyssna på och läsa sägnen. Genom Google Maps hittar du platsen.

Varje sägen är illustrerad och om du klickar på Youtube-länken får du den berättad för dig. Till varje sägen finns tips på uppgifter som passar just den sägnen, och det finns även en allmän pedagogisk handledning med tips på hur du kan arbeta med sägner och muntligt berättande.

.

VARFÖR ARBETA MED SÄGNER I SKOLAN?
• KULTURARV – Lära om sin historia och hembygd
• SPRÅKUTVECKLING – Utveckla språket, i synnerhet det muntliga berättandet.
• LEKFULLHETEN – Utveckla fantasin och kreativiteten
• KULTURMÖTEN – Lära om folktro här och i andra länder
• NATUR OCH MILJÖ – Lära om nya geografiska platser och naturfenomen

.

Pedagogiskt handledning

Ladda hem Den pedagogiska handledningen (se nedan), eller beställ den från kontakt@sagobygden.se

I handledningen hittar du bland annat lästips på litteratur för pedagoger, för barn och unga, samt populärvetenskapligt, som handlar om sägner, väsen, muntligt berättande och mycket mer.

Bland övningarna finns till exempel tips på sagolekar, hur du övar muntligt berättande, olika diskussionsämnen eller hur du gör din egen sägenkarta. Vissa övningar är mer lämpade för yngre barn, vilka är märkta efter titeln med (åk F–3).

 

Sägenresan, kommer uppdateras löpande både digitalt och handledningen som ligger för nedladdning. Hör gärna av er med frågor och idéer, det hjälper oss att utveckla och förbättra kartan. När du skriver till oss, märk ämnesraden med ”Sägenresan”: kontakt@sagobygden.se

Vi önskar er en trevlig och lustfylld upptäcktsresa!

2. LADDA NER DEN PEDAGOGISKA HANDLEDNINGEN
1. KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL DEN DIGITALA SÄGENKARTAN

.

Sägenresan är framtagen av Sagobygden och med stöd av Riksantikvarieämbetet

 

Stort tack till:

Illustratör Katarina Strömgård och filmare Björn Gullander

ALLA BERÄTTARE – Lars Henrik Blind (Härjedalen och Lappland), Camilla Ek (Skåne), Jakob Elofsson (Gästrikland), Per Gustavsson (Hälsingland, Medelpad och Ångermanland), Anna Lilljeqvist (Södermanland och Uppland), Rose-Marie Lindfors (Jämtland, Norrbotten och Västerbotten), Meja Ohlsson Rodriguez (Västmanland), Ulf Palmenfelt (Gotland), Ellen Sjömålen (Blekinge och Öland), Siw Svensson (Halland och Småland), Björn Söderbäck (Värmland), Mikael Thomasson (Bohuslän, Dalsland, Västergötland och Östergötland), Tine Winther (Dalarna och Närke).

ALLA SOM VARIT BEHJÄLPLIGA DÅ DET I PANDEMITIDER INTE GÅTT ATT RESA OCH BESÖKA ARKIV OCH BIBLIOTEK RUNT OM I LANDET – Bo Lundmark, Folklivsarkivet i Lund, Härjedalens fjällmuseum, Institutet för språk och folkminnen, Jamtli, Kungliga Biblioteket, Nordiska museet, Riksantikvarieämbetets Fornsök, Riksarkivet och Svenskt Visarkiv.

Vi som har arbetat med Sägenresan är: Lina Midholm, Lotta Welmsö och Mikael Thomasson (Sagobygden), Lina Lidfors och Truong Vi Man (Consid S5 AB Ljungby) samt referensgruppen bestående av Per Gustavsson (berättare och författare), Tommy Kuusela (forskningsarkivarie vid Institutet för språk och folkminnen, Avdelningen för arkiv och forskning i Uppsala), Ulrika Pettersson (grundskollärare i Värnamo kommun), Lena Rosander (grundskollärare i Kungsbacka kommun), Fredrik Skott (avdelningschef vid Institutet för språk och folkminnen, Avdelningen för arkiv och forskning i Göteborg).